Szeretettel köszöntelek a A megszűnt Újbudai Teleház közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A megszűnt Újbudai Teleház közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A megszűnt Újbudai Teleház közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A megszűnt Újbudai Teleház közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A megszűnt Újbudai Teleház közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A megszűnt Újbudai Teleház közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A megszűnt Újbudai Teleház közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A megszűnt Újbudai Teleház közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Okosabbá vagy butábbá tesz minket az interneten elérhető információ- és félinformáció-áradat? Ez attól függ, honnan jövünk. Ám a jövőben a tudás egyre inkább a hasznos ismeretek kiszűrésének képessége lesz.
Nem mindegy, hogy az internet nyújtotta információözönből mit szedünk
ki, mire figyelünk, és az sem, mit értünk információn egy adott
helyzetben. „Korábbi tapasztalatainktól, neveltetésünktől és
műveltségünktől függ, hogyan döntjük el, mi hasznos és értékes
számunkra” – magyarázza a Figyelőnek Pintér Róbert, a Szonda Ipsos
kutatócég online stratégiai igazgatója. „Az internetre még inkább
érvényes, ami egyébként a tömegmédia műsortartalmaira: jó, ha a
felhasználóban, nézőben, hallgatóban van némi háttértudás és egy adag
szkepticizmus a dolgok állását illetően.” Rajz: Szántói Krisztián Nicholas Carr, amerikai író. Pintér
Róbert, Szonda Ipsos. „Korábbi tapasztalatainktól, neveltetésünktől és
műveltségünktől függ, hogyan döntjük el, mi hasznos és értékes
számunkra.”
A Föld lapos
„Wikiality”
– ezzel az új szóval rukkolt ki egyik műsorában Stephen Colbert
amerikai humorista, azokat az embereket jellemezve, akik számára a
Wikipedia online lexikon maga a valóság (a „reality”). A jól
strukturált műveltségű, alapvető ismeretekkel és kritikai érzékkel
rendelkező ember persze ügyesen elválaszthatja a talmit az igazitól, és
betömheti a neten műveltsége réseit. Ugyanakkor egy félművelt, paranoid
vagy éppen hipochonder, összeesküvéselmélet-hívő, vagy bármely
szélsőséges eszme követője szintén megtalálja ott a maga „szellemi
táplálékát”, ami tovább erősíti őt tévhiteiben.
A világhálón
ki-ki azt kapja, amit akar. A neten a legvadabb gondolatok is
fellelhetők – attól kezdve, hogy a Föld lapos, egészen a holokauszt
megtörténtének cáfolatáig –, s az emberi természet sajátja, hogy az
előfeltevéseinket igazoló információkra jobban odafigyelünk.
„A net lerombolta annak a képességét, hogy koncentrálni tudjak valamire, és egy témában mélyen elmerüljek.”
Szavak tengere
A
képlet azonban nem ennyire egyértelmű. „Közel tíz éve már, hogy
rengeteg időt töltök böngészéssel, információkereséssel, néhanapján
azzal, hogy a világháló hatalmas adatbázisához hozzáteszek egy-egy
részletet” – írta Nicholas Carr amerikai író egy cikkében. Neki a
világháló egyfelől hatalmas segítséget nyújt a munkájában: míg például
egy évtizeddel ezelőtt napokig kellett könyvtáraznia, hogy megtaláljon
egy-egy idézetet, vagy adatot, addig „ma elég egy pár Google-keresés,
és egy-két gyors kattintás a hiperlinkekre”.
Ugyanakkor Carr
azt is tapasztalja, hogy szabadidejének jó részét szintén
e-mailezéssel, webnaplók (blogok) olvasásával, online magazinok
címeinek pár másodperces átfutásával, internetes zenehallgatással vagy
a hálóra feltöltött videók nézegetésével, linkről linkre ugrálással
tölti. „Volt idő, amikor nem esett nehezemre elmerülni egy hosszas
regényben: figyeltem a cselekmény fonalára, emlékeztem, hogy ki
kicsoda. Míg egykoron búvár voltam a szavak tengerében, most a víz
felszínén suhanok, mintha jetskin ülnék” – jellemzi Carr, hogyan
változott meg a saját gondolkodásmódja az elmúlt években.
„Pontosan
látom, mit csinált a net az agyammal: lerombolta annak a képességét,
hogy koncentrálni tudjak valamire, és egy témában mélyen elmerüljek.”
Honnan szerezzük az információkat?
Ennek
a felvetésnek nyilván van némi igazságtartalma – hiszen valóban
kevesebb könyvet olvasunk elejétől a végéig és (kevés kivétellel) a
nyomtatott újságcikkeket sem úgy fogyasztjuk már, mint régen. Pintér
Róbert szerint azonban a dolog nem ilyen egyszerű: sok mindentől függ,
mit és hogyan fogadunk be a neten. Segít minket az összes múltbéli
tapasztalatunk (például, olvastunk-e már butaságot egy bizonyos
oldalon), a neveltetésünk (vajon arra tanítottak-e minket, hogy ami le
van írva, az mindig igaz, vagy inkább arra, hogy kérdőjelezzünk meg
minden tekintélyt?), és a műveltségünk (ha olvasottabbak és
tájékozottabbak vagyunk, könnyebben előfordulhat, hogy egy-egy részlet
alapján gyanús az adott információ és utánakeresünk a dolognak).
Az
információs korszakváltás egyik legfontosabb kérdése: hogyan szerzünk
információkat, miként tanulunk, olvasunk, kommunikálunk, kapcsolódunk
ki? Míg az ipari korszakban erre jól meghatározott, szinte
monopolhelyzetben levő intézmények – iskola, könyvtár, kultúrház,
tömegmédia – és eljárások, szokások léteztek (amelyek több-kevesebb
hatékonysággal garantálták, hogy a társadalom nagy többsége tájékozott
legyen, és tudja, honnan, hogyan kell tájékozódnia), addig ma minden
ilyen intézmény alapjaiban kérdőjeleződött meg. „Egyelőre csak az
biztos, hogy a régi csomag helyett nincsenek tutibiztos,
kikristályosodott új metódusok és összetett intézményrendszerek,
helyettük egy teljesen átmeneti helyzetben vagyunk” – foglalja össze
Pintér Róbert.
Elbutulnak szépen
A
mai magyar társadalom aktív internet¬használóinak többsége felnőttként
találkozott először az internettel. „A digitális bennszülöttek, tehát
azok a ma még jobbára iskoláskorú fiatalok, akik már beleszülettek az
internet világába, biztos, hogy egészen más információszerzési és
feldolgozási technológiákat sajátítanak el, mint a korábbi nemzedékek”
– figyelmeztet Berényi Eszter szociológus.
Digitális benszülöttek
Pintér
Róbert szerint viszont hiba a régi információs módok alapján értékelni
a fiatalok tudását, kommunikációs szokásait és egyéb jelenségeket.
Egyáltalán nem biztos, hogy ami történik, az hanyatlás, még ha közben a
régi intézmények tönkre is mennek. „Elvégre minden, ekkora horderejű
változás a régi megújulásával, illetve kényszerűen egy részének a
pusztulásával is jár.”
Arra a kérdésre, hogy honnan szerzi majd
meg a következő nemzedék a hagyományos értelemben vett
„alapműveltséget”, egyértelmű a válasz: nagyrészt az internetről. Nem
ritka jelenség ma sem, hogy a fiatalok a lecke alapanyagát is –
rosszabb esetben az egész dolgozatot – a világhálóról szedik össze.
A
legfontosabb kérdés azonban az, miként kezeli ezt a helyzetet a
klasszikus intézményi rendszer, hogyan viszonyul majd mindehhez az
iskola: megtanít-e hiteles információkat keresni, szelektálni a neten
fellelhető tartalmak között. Az elvárt tudás ugyanis egyre kevésbé
lexikális lesz, inkább a „tudom, hol kell utánanézni” típusú. Az
amerikai könyvtárak szövetségének (ALA) 1989-ből származó definíciója
például az információs műveltségbe olyan készségeket ért bele, mint az
adott probléma megoldásához szükséges információ azonosítása,
megtalálása, értékelése és hatékony felhasználása.
Forrás: FN
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Újbuda önkormányzatának egyezsége a Google-lat
A TV-zés veri még a mobilt és az internetet
Mit és hogyan játszunk az interneten 2009-ben
Pillantás a jövőbe - újabb cikk az Internet Hungary 2009-ről