Szeretettel köszöntelek a A megszűnt Újbudai Teleház közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A megszűnt Újbudai Teleház közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A megszűnt Újbudai Teleház közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A megszűnt Újbudai Teleház közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A megszűnt Újbudai Teleház közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A megszűnt Újbudai Teleház közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A megszűnt Újbudai Teleház közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A megszűnt Újbudai Teleház közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Aki felkeresi a cég honlapját, azt tekintsék vendégnek! Igyekezzenek a kedvében járni. Leírjuk, mit kell tenniük ehhez.
Könnyen lehet tájékozódni cége honlapján? A látogatók megtalálják a
keresett információkat? Egyáltalán használható a honlap a látogatóknak?
Ezekre a kérdésekre a website ergonómia (website-usability) tud választ
adni.
Hiába készítjük vizuálisan vonzónak, zsúfoljuk tele
technikai bravúrokkal a honlapunkat, ha a látogatók nem tudják könnyen
használni. A legtöbb hibát akkor követik el a vállalkozások és a
honlapkészítők, amikor elfelejtenek a látogatók szemszögéből
gondolkodni, pontosabban a célpiac látogatóinak szemszögéből.
Felhasználói szemmel
Vonjuk be a felhasználót
A
honlapok információs struktúrájának felépítéséhez a leggyakrabban
használt és legegyszerűbb eszköz az úgynevezett card sorting. Nagy
előnye, hogy bevonja a felhasználókat a tervezésbe.
A honlapon
található információs egységeket (a honlap tartalmát) kártyákra írják,
és arra kérik a részt vevő felhasználókat, hogy az összekevert lapokat
rendezzék el a számukra átlátható és érthető módon. A felhasználók
csoportokat is alkothatnak, ezeket el is nevezhetjük.
A rendszerezés eredménye, hogy a felhasználók számára logikus sorrendben helyezzük el oldalunk tartalmát.
Bár léteznek általános szabályok, azzal is fontos tisztában lenni, hogy
saját látogatóink milyen könnyen használják az internetet és
honlapunkat. Nem biztos, hogy a látogatónak is teljesen egyértelmű, ami
egy gyakorlott internetezőnek az. Sőt akár zavaró, idegesítő is lehet.
Ezért ne a személyes véleményünk legyen az elsődleges, hanem gyűjtsünk
információkat a látogatókról.
Figyeljük meg internetezési
szokásaikat. Teszteljük, hogyan böngészik oldalainkat, ismerjük meg a
látogatók összetételét. Kiindulásnak jó lehet az iparág honlapjainak
vizsgálata is: pozitív és negatív példákat egyaránt gyűjthetünk.
Gondoljunk csak a könnyen felismerhető hivatkozásokra: ne rejtsük el a
honlapba beleolvadó színekkel. (Inkább használjuk a „megszokott” kék
színt aláhúzással.)
Valamivel könnyebb a dolgunk, ha már működő
honlapunkat alakítjuk át, mert az analitikai szoftverek segítségével
rendelkezésünkre állnak a korábbi látogatások adatai. Megnézhetjük a
böngészők típusát, a sávszélességet, tanulmányozhatjuk az útvonalakat,
de érdemes a panaszleveleket és a gyakori kérdéseket is átolvasni.
Ezekre
a technikai információkra nagyon is szükségünk van. Gyakran lehet látni
például olyan oldalakat, amelyek Internet Explorerrel tökéletesen
működnek, míg Firefox böngészővel megnyitva szétesnek. Márpedig a
Microsoft Internet Explorer egyeduralma megtörni látszik, ezért az
ilyen hiba ma már nem megengedett.
Alacsony sávszélességgel
internetező látogatók esetében (és sokak szerint egyébként is) mellőzni
érdemes a nagyméretű képeket és a flash-elemeket. Az ilyenek túlzottan
lelassítjuk az oldalak letöltését, és a látogatók általában nem
türelmesek.
Közös pontok
Addig is, amíg
saját látogatóinkat megismerjük, elővehetünk néhány közös, általános
tapasztalatot, illetve alapkövetelményt. Szakemberek a felhasználói
szemek mozgását is tanulmányozták, ebből következtetéseket vontak le a
tartalom helyes elhelyezéséről. A kutatásokban a szemmozgások útvonala
alapján térképet készítettek a frekventált területek beazonosítására.
Ezek az oldalrészek (kisebb eltérésekkel) leginkább egy „F” betűt
alkotnak: előbb a fejléc környékét pásztázza végig a szem, majd a bal
oldalon halad lefelé. Érdemes ezért ezekre a területekre koncentrálni,
a többi akár holttér is lehet.
Először is tegyük láthatóvá, hogy
éppen hol tart a látogató. A navigációra kialakult egy egyszerű,
ugyanakkor jól használható eszköz: egyszerűen kiírjuk a honlapra, hogy
éppen melyik aloldalon jár. (Például a lap tetején: Nyitólap – Fő
témakör – Kategória – Aktuális oldal.)
Emeljük ki az aktív menüpontot a többitől eltérő háttérszínnel. Ha csak a betűszínt változtatjuk meg, az nem mindig elég.
A
hivatkozás szövege tükrözze egyértelműen, hogy mi van mögötte. A
szöveges linkek jelezzék előre a látogatónak, hogy mit találhatnak a
kattintás után, ezért kerüljük a semmitmondó „klikk ide” hivatkozásokat.
Vásárlásnál
írjuk ki egyértelműen, hogy a tranzakciós folyamat melyik pontján jár a
látogató. Tegyük ezt jól látható helyre, fogalmazzunk érthetően, írjuk
ki a rendelési lépések számát, és emeljük ki az éppen aktuális szakaszt.
A
céglogónk mellett (vagy alatt) tömören azt is írjuk ki, mivel
foglalkozunk tulajdonképpen. A logóra kattintva a látogató juthasson
vissza a nyitóoldalra.
Adjunk az aloldalaknak tömör és világos
címet. Ha címmel látjuk el az oldalt, az információt ad arról, mit
találhat ott a látogató. A címet írjuk nagyobb betűvel, esetleg eltérő
színnel, hogy kiemelkedjen a szövegből.
Használhatunk oldaltérképet is. Ez egyetlen oldalon mutatja a honlapunk felépítését.
Bizalmat is teremt
Fontos,
hogy következetesen építsük fel honlapunkat: ez nagyban segíti a
látogatók eligazodását. Az oldalfejlécek, a címek, a navigációs csíkok
és a hivatkozások szövegei épüljenek egymásra, így könnyebb a különböző
témakörök között különbséget tenni, egyáltalán, átláthatóvá válik a
tartalom. A látogatók mintegy visszajelzést kaphatnak így arról, hogy a
legmegfelelőbb helyen járnak.
A felhasználói regisztrációknál
például jelentős szerepe van a bizalomnak, annak, hogy a látogató
milyen szinten tudott honlapunk révén megismerkedni vállalkozásunkkal.
A bizalom a webes interakciók egyik kulcstényezője, márpedig a
regisztrációnál személyes adatokat kell megadni. Így kulcsfontosságú,
hogy gördülékenyen és félreértések nélkül tájékoztassuk látogatóinkat.
Aki elveszettnek érzi magát, attól hiába várjuk, hogy személyes adatait
megadja.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Internetes eladás.....de hogyan?
Keressen pénzt az összehasonlító portálokkal!
Újbuda önkormányzatának egyezsége a Google-lat
A TV-zés veri még a mobilt és az internetet