Szeretettel köszöntelek a A megszűnt Újbudai Teleház közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A megszűnt Újbudai Teleház közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A megszűnt Újbudai Teleház közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A megszűnt Újbudai Teleház közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A megszűnt Újbudai Teleház közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A megszűnt Újbudai Teleház közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A megszűnt Újbudai Teleház közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A megszűnt Újbudai Teleház közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kik és hogyan segíthetnek át közel 3 millió felnőttet a digitális szakadékon? Ezekre a kérdésekre keresnek választ az állami, a vállalati és a civil szféra képviselői az országos roadshow állomásain.
Varga Miklós képes beszámolója
Az informatikai fórumok részvevői ismertették véleményüket a képzési
rendszer változásairól, az informatikai és kommunikációs (IKT) ágazat
körülményeiről és kilátásairól, a távközlési és informatikai
hálózatszerelők, a távközlési műszerészek, az általános rendszergazdák,
a CAD/CAM-informatikusok, az informatikaialkalmazás-fejlesztők, az
informatikusok, a számítógép-szerelők, a karbantartók, a távközlési
asszisztensek, a web-programozók képzéséről. Az észrevételek
ismeretében a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB-k)
többet tehetnek a szakemberigény és a -képzés összhangjáért.
A rendezvény második felében a digitális írástudás terjesztését szolgáló programokról – NETreKész, Munkaerő-piaci Háló, IT-mentor – s az intézményekkel együttműködő szakmai szervezetek, mentorok, tutorok, helyi véleményformálók szerepéről volt szó.
Bihary Pál (Budapesti Munkaerő-piaci Intervenciós Központ) elmondta: a változó igényeknek megfelelő változóképes képzési rendszerre van szüksége az országnak, a pályakezdőknek. Ezt a célt szolgálja a foglalkoztatási és a szakképző intézmények, a gazdaság meg a civil szféra eszmecseréje.
Mlinarics József (Matisz –> Magyar Tartalomipari Szövetség) szervezőként, moderátorként és előadóként is részt vett a programsorozatban. Ismertette a Matisz tapasztalatait a képzéssel, s a civil szakmai szervezetek szerepével kapcsolatban. Az előadások után pedig szólalásra biztatta azokat, akiknek lehettek észrevételeik az elhangzottakkal kapcsolatban. Egyebek között elmondta, hogy az informatikában sokan boldogultak, boldogulnak autodidaktaként, de mind nagyobb szükségük lesz a szervezett képzésre. Itt ugyanis sok más szakterületnél jobban csökken a távolság a képzés, át- meg továbbképzés rendszerei között. Olyan tudati, intézményi és érdekeltségi viszonyokat kell teremteni, amely kedvez a TÉT (Tanulás egy Életen áT) szellemének.
Csányi Lászlóné,
a MGYOSZ képzési és kutatási igazgatója részletezte a szakképzés
átalakításának céljait. Az új rendszerben remélhetően csökkennek az
ország indokolatlan területi különbségei. A regionális képzési
központok, a megerősített területi képzési intézmények feltehetően
jobban alkalmazkodhatnak a vállalkozások igényeihez. Remény szerint
javulnak az oktatás feltételei. A modul rendszerű képzés lehetőséget
teremt a munkaadók által elvárt ismeretek alaposabb elsajátítására,
háttérbe szorulnak a kevésbé hasznosítható információk, s nem kell újra
és újra időt vesztegetni olyan ismeretekre, amelyeket egyszer már
elsajátított a leendő szakember.
Budapesten négy területi
integrált szakmai központba (TISZK) összpontosult a szakképzés. A fórum
egyik pedagógus résztvevője szerint viszont kár volt megszüntetni az
intézményüket, ami jól felszerelt, elismert szakiskola volt. Az új
képzési rendszer nem egyhamar ellensúlyozza a korábbi értékek
elvesztését.
Szabó András, a
Petrik TISZK szakmai vezetője, az átmenet problémáit sorolja. A
kérdőívek nem segítenek eléggé a munkaerőpiac valós igényeinek
megismerésében, mert más-más fogalmakat ismernek, használnak a
kérdőívek összeállítói, s a megkérdezettek. Érdemes ezért figyelni az
álláshirdetéseket, s azokból következtetni, hogy milyen képzésre van
szükség. A Java-programozók növekvő kereslete miatt például célszerű
alaposan átgondolni a programozók képzésének súlypontjait.
A
képző központoknak meg kellene előzniük a piac igényeit. Mennyiségben,
minőségben és választékban erősíteniük kell szakembergárdájukat, de
most, a tanév kezdetén még messze vannak ettől a céltól. Hiányzik
számos szakoktató és a legtöbb jelentkező képzettsége sem biztató. Jó
lenne közvetlenebb érdekeltséget teremteni a képzési járulékot fizető
cégek és a képző intézmények között. A szakképzési járulékok azonban
újabban a fenntartó intézményekhez folynak be. Félő, hogy így kevésbé
hatnak a képzés színvonalára.
Hajdú László (Hírközlési Ágazati Párbeszéd Bizottság) hangsúlyozta: lényegesen több képzett informatikai és kommunikációs szakemberre lenne szükség, hogy az IKT-ipar még nagyobb arányban járuljon a GDP növeléséhez, hatékonyabbá váljék a munka a versenyszféra más területein, s a közszolgálatban. Informatikai tudás kell a távmunka meg más, rugalmas megoldások terjesztéséhez is, ha javítani akarjuk a foglalkoztatás arányait. Több lakossági szolgáltatót követel a digitális kultúra terjedése is. Jelenleg csupán minden második felnőtt jártas az infokommunikációs eszközök kezelésében, s ennél is kevesebben bővítik
ismereteiket az interneten.
Újhelyi Zita (Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ) elmondta: informatikai rendszerük lehetővé teszi, hogy nemcsak a régióban, hanem azon kívül is áttekintést kapjanak a bejelentett munkaerő-keresletről és a kínálatról. Felmérhető, milyen tudás, képesség érhető el, s mire érdemes képezni a munkát keresőket. Az ország közepén is nagy szükség van erre, mert a munkát keresők fele szakképzetlen. Gond viszont, hogy négy munkanélküliből három az általános iskolát sem járta ki. Olyan település sem ritka, ahol a nagyarányú írástudatlanság felszámolása is hatalmas erőfeszítéseket sürget.
A munkaügyi központ a leendő foglalkoztatókkal és a képzésre vállalkozó munkanélküliekkel egyetértésben szerződik a képző intézményekkel a szükséges – és a költségkereteket meg nem haladó – képzésekre.
Örvendetes,
hogy Budapesten és környékén viszonylag sok cég, intézmény vállalja a
munkanélküliek képzését és képességeik fejlesztését. Oktatnak ECDL-t, s
képeznek rendszergazdákat, gazdasági informatikusokat is. Sajnálatos,
hogy az IKT-szakmák nem építenek eléggé erre a lehetőségre.
Debreczeni Győző (Miniszterelnöki Hivatal, Elektronikus Központ) az információs társadalom lassú bővüléséről beszélt. Természetesen a bővülést hangsúlyozta. Várhatóan 2010-re minden településen elérhető lesz vezetékes, vezeték nélküli, vagy kábelhálózaton a szélessávú internet. A különféle intézmények, a civil szervezetek pedig célul tűzték ki, hogy feléről harmadára csökkentik a digitális írástudatlanságot ebben az időszakban. Az internettel kapcsolatos félelmek eloszlatását, a sok új lehetőség bemutatását, a motivációk ébresztését szolgálja – a többi közt – a Netrekész program.
Gáspár Mátyás
(Európai Teleház Szövetség, EUTA) tovább árnyalta a felvázolt képet, s
kitért a pozitív folyamat lassúságának okaira is. Más területekhez
mérten valóban sokat fejlődött Magyarországon az informatikai kultúra.
A kapkodás, a kampányszerű nekibuzdulások, a változó koncepciók
következtében viszont mintegy húsz százalékos elmaradással követjük a
fejlettebb országokat. Késik a felzárkózás. Különösen az iskolázatlan,
a falusi és az idősebb emberek digitális írástudásért, digitális
kultúrájuk növeléséért kell sokkal többet tenni.
Az internet
sokat segíthet a hátrányos helyzetűek társadalmi beilleszkedésében,
foglalkoztatásában, testi, lelki egészségének az ápolásában. Hiányt
megszüntető szerepet tölt be a közösség építésében. Különösen sokat
nyerhetnek az érintettek, ha a körülményeiket ismerő IT-mentorok
közreműködésével fellelik távoli ismerőseiket, s a hasonló sorsú,
hasonló érdeklődésű embereket.
Az előadó leszögezte: közel van
2010. Csak akkor valósulnak meg addigra a kitűzött célok, ha az
oktatási, művelődési és egyéb intézmények vezetői nemcsak az eszközök
beszerzési lehetőségének tekintik a programot, s nem csupán a
legszükségesebb digitális alapismereteket adják át az őket
felkeresőknek, hanem – kellő tapintattal, figyelemmel – felkeltik
érdeklődésüket a számukra érdekes információforrások, közösségek iránt
is. Fontosabbá válik tehát a mentorok szerepe. Akkor cselekszik
helyesen az állam, ha a "szingapúri modellnek” (–> autoriter,
államilag vezérelt információs társadalom) megfelelő munkamegosztást
alakít ki az állami, a vállalati és a civil szféra között. A
munkaerőközpontok szolgáltatásai iránt megnövekedett kereslet például
indokolttá tenné akkreditált mentorok foglalkoztatását.
Stefanideszné Kállai Erzsébet (Közép-magyarországi
Regionális Munkaügyi Központ) is a mentorok bevonásának szükségességét
érzékeltette. Az általa képviselt foglalkoztatási tanácsadói központ
munkatársai nemcsak regisztrált munkanélküliekkel foglalkoznak, hanem
olyanoknak is segítenek, akiket munkahelyük elvesztése fenyeget, s
érthetően ódzkodnak nevük feljegyzésétől. Előfordul, hogy két
tanácsadóra háromezer érdeklődő jut. Van, aki csak futólag tájékozódik,
másnak viszont segíteni kell a megfelelő önismeret kialakításában és a
szükséges pályaismeret megszerzésében.
Rehabilitációs
információs centrumként is működik az iroda. Kerekesszékes és
hallássérült emberek fogadására is felkészültek. Hatékonyabb a
munkájuk, ha az érdeklődők fogadásán túl ellátogatnak a régió távolabbi
településeire, s lakóhelyükön, vagy annak közelében segítik
szolgáltatásaikkal a rászorulókat. Képzett, akkreditált mentorok
bevonásával lényegesen növelhetik kapacitásaikat. A mentorok nagyban
erősíthetik a kapcsolatot a hatóságok és a civil szervezetek között. A
megváltozott munkaképességű embereket ráadásul motiválja, ha olyanoktól
kapnak tanácsot, segítséget, akiknek sikerült kitörniük a hasonló
élethelyzet korlátai közül.
Befejezésül Nemeskéri Klára, az Újbudai Teleház vezetője mutatta be egy számítógép-teremben, hogy a különböző érdeklődésű emberek milyen közösségekhez csatlakozhatnak a network.hu-n, milyen esetben és hogyan célszerű keresniük a neten, milyen információkat találnak az álláskeresők az afsz.hu, vagy az epalya.hu portálon. A rendezvény résztvevői ráébredtek: nem minden az információs és kommunikációs technológia ismerete. Alkalomadtán érdemes egy-egy tippért betérni a közeli teleházba és tanácsot kérni egy képzett és tapasztalt IT- (információs társadalom) mentortól.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mediátorkodunk